اصل سودمندی اقدامات پرستاری

                 

اصل اخلاقی سودمندی خدمات مراقبتی موجب تعهد به بهبود هر روزه خدمات و پیشرفت در بعد فردی، حرفه­ای و سازمانی می­شود. کسانی که انگیزه خدمت تمام و کمال به مردم را دارند از این اصل اخلاقی تبعیت می­کنند و در مسابقه اخلاق جایگاه شایسته­ای دارند.

در ادامه طرح اصول اخلاق زیستی که قابل استفاده در پرستاری هستند به شرح مختصر دومین اصل می­پردازیم. اصل سودمندی اقدامات در اخلاق زیستی به طور خلاصه به این معناست که همه اعمال و اقداماتی که برای بیمار انجام می­شود باید نفع شناخته شده­ای برای او داشته باشد.

در پرستاری، این اصل لزوم استفاده از پرستاران کارآمد را گوشزد می­کند. بدین معنی که اگر پرستار بخواهد کارش اخلاقی باشد باید مطمئن شود که مراقبت او از بیمار برایش سودمند است.

احتمال مفید بودن به این منظور کافی نیست و باید شواهد تایید شده­ای این واقعیت را نشان دهد که اقدامات مراقبتی نفع شناخته شده­ای برای بیمار در بر دارد. در اینجا دو سوال مطرح می­شود. نخست اینکه سود به چه معنی است و مصادیق سودمندی کدامند؟ و دوم اینکه چگونه می­توان از سودمند بودن مراقبت­ها اطمینان حاصل کرد.

در پاسخ به سوال اول ذکر این نکته ضروری است که سودمندی در اخلاق حرفه­ای متناظر خیرخواهی در اخلاق عمومی است.

یک انسان اخلاق مدار به دلیل دوست داشتن دیگران برای آن­ها خیر و خوبی را می­خواهد. و برای رسیدن خیر به دیگران تلاش می­کند. بنابراین در نظام اخلاقی انسان خیرخواه و خیررسان است. خیر چیزی است که به فرد در جهت دستیابی به کمال کمک می­کند.

همان طور که می­دانیم. انسان کمال طلب است و کمالات انسانی را گاهی به عنوان ارزش­های انسانی هم بیان می­کنند. خیر عبارت از هرگونه تسهیلاتی است که در راهیابی به کمال یا همان ارزش­های انسانی توسط یک فرد در اختیار دیگری قرار می­گیرد.

از آنجا که سلامت در همه ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی به عنوان یک ارزش اصیل و بنیادی شناخته می­شود، چنانچه حرفه یا فردی موجبات بازگشت، حفظ یا ارتقاء سلامت را فراهم کند، در واقع به وظیفه سودرسانی یا مفید بودن اقدامات متعهد است. بنابراین در نظام سلامت افزایش میزان سالم بودن انسان­ها اولین و مهمترین سودی است که برای آن­ها در نظر گرفته می­شود.

اما سوال دوم و اینکه چگونه می­توان از سودمند بودن اقدامات اطمینان حاصل کرد، به این صورت اصلاح می­شود که چگونه در حرفه­ای مثل پرستاری می­توانیم مطمئن شویم که اقدامات ما به افزایش سلامت مردم منجر می­شود؟ پاسخ به این سوال تخصصی است. بدین معنی که در برگیرنده تمام جنبه­های علمی و حرفه­ای پرستاری است. لذا اگر اصل سودمندی در اقدامات پرستاری مد نظر باشد برای اینکه خیر و سلامت را به مددجویان هدیه بدهیم می بایست هم صلاح بیمار را بشناسیم و هم توانایی و مهارت عرضه خدمات سطح بالا را برای او به انجام رسانیم.

اصل سودمندی اقدامات پرستاری به عنوان یک اصل اخلاقی این پیام را به همراه خود دارد که برای عملکرد اخلاقی تنها نیت خیر کافی نیست. بلکه توانایی شناخت خیر و صلاح و توانمندی و مهارت خیررسانی هم در کنار نیت خیر لازم است.

چه بسا با وجود خیرخواهی به دلیل آشنا نبودن به وضع مددجو یا به دلیل نداشتن مهارت و توانایی و صلاحیت نتوان کار مفید را به ویژه در شرایط اضطراری برای بیمار به انجام رساند.

به عبارت دیگر لازمه عمل به این اصل اخلاقی تضمین کیفیت خدمات مراقبتی است. از طرف دیگر این اصل اخلاقی حقی را برای مددجویان ایجاد می کند که تحت عنوان حق برخورداری از خدمات با کیفیت بالا مطرح می­شود. تا جایی که در بسیاری از موارد این حق به عنوان اولین حق بیمار و به صورت «حق برخورداري از مراقبت و درمان مناسب و با كيفيت بالا» در فهرست حقوق بیمار (منشور حقوق بیمار) مطرح می شود. بدین ترتیب تامین حق برخورداری بیمار از مراقبت و درمان مناسب و با کیفیت بالا نشان دهنده عمل به اصل اخلاقی سودمندی است.

بر اساس این اصل، اخلاق پرستاری ایجاب می­کند که در سطح فردی آحاد پرستاران در هر بخشی که کار می­کنند خود را متعهد به افزایش دانش، مهارت و دارای انگیزه ارائه بهترین خدمت به مددجویان باشند.

شرکت در دوره­های آموزشی رسمی و غیر رسمی، مطالعه فردی، تحقیق و پژوهش، عملکرد مبتنی بر شواهد علمی، تلاش برای افزایش انواع مهارت­ها اعم از مهارت­های ارتباطی، ادراکی، و روان­حرکتی، راه­هایی هستند که پرستار را در عمل به این اصل اخلاقی کمک می­کند. بنابراین انجام اقداماتی که بر اساس شواهد علمی و بر مبنای اصول حرفه­ای راحتی، سلامت، حرمت و رضایت مددجویان را تامین می­کند اقداماتی اخلاقی هستند. البته شرط لازم در اینجا آن است که شرکت در این دوره­ها و افزایش دانش و مهارت در عمل برای بهبود مراقبت از مددجویان به کار گرفته شود.

در سطح حرفه­ای نیز سازمانی که به ارائه خدمات سلامت می­پردازد اخلاقاً متعهد به ارتقاء مداوم کیفیت خدمات خود است. طراحی و اجرای برنامه­های تضمین کیفیت، راه­اندازی مراکز تحقیق و توسعه، تعهد به فلسفه حاکمیت بالینی، و نظایر آن از جمله اقداماتی هستند که راه را بر این اصل اخلاقی باز می­کند. اما باید توجه داشت که این قبیل برنامه­ها هنگامی به نتیجه واقعی اخلاقی منجر می شوند که سودمندی آن­ها برای مددجویان در عمل نمود پیدا کند.

اصل اخلاقی سودمندی خدمات مراقبتی موجب تعهد به بهبود هر روزه خدمات و پیشرفت در بعد فردی، حرفه­ای و سازمانی می­شود. کسانی که انگیزه خدمت تمام و کمال به مردم را دارند از این اصل اخلاقی تبعیت می­کنند و در مسابقه اخلاق جایگاه شایسته­ای دارند. این امر در ارتباط مستقیم با دستیابی به کمال و حرکت به سمت کمال است که بر اثر گسترش اخلاق پرستاری می­توان انتظار آن را داشت.

عباس عباس زاده نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان

دانلود نرم افزار جاوا فرهنگ لغت آکسفورد طبي -Oxford Medical

                   

 Download

پسوورد: www.ccn90.blogfa.com

ديکشنري قوي پزشکي با قابلیت آپدیت منظم XTerm Medical Dictionary V2.0.13

XTerm Medical Dictionary یکی از کوچکترین فرهنگ های لغت انگلیسی به انگلیسی جهت لغات و اصطلاحات تخصصی پزشکی با قابلیت آپدیت منظم میباشد.
این محصول که با حجم بسیار کم، امکانات نه چندان محدودی را به کاربران خود عرضه میدارد دارای یک بانک اطلاعاتی بزرگ شامل  تعریف کلمات، مخفف کلمات، مخفف حروف اول کلمات، نشانه ها، خانواده و Mnemonic برای شرایط پزشکی، ساختارهای تشریحی، روش ها، داروها و فرآیندهای شیمیایی، پزشکی و وسایل سنجش میباشد.

پسوورد: www.ccn90.blogfa.com

 

دانلود صداهای ریه

                    

Lung Sound

پسوورد: www.ccn90.blogfa.com

دانلود فایل صوتی صداهای قلب

                

Heart Sound

پسوورد: www.ccn90.blogfa.com

سایت آموزشی جالب رادیوگرافی

                         

http://www.learningradiology.com

فهرست برترین دانشگاه های علوم پزشکی ایران (وبومتریک جولای 2012)

نتايج رتبه بندي دانشگاه‌هاي جهان بر اساس وب سنجي در جولای 2012 اعلام شد. در اين رتبه بندي که وسيعترين رتبه بندي در جهان است، عملکرد بیش از ۲۰۰۰۰ وب سايت دانشگاهي در سراسر جهان مورد بررسي و دسته بندي قرار گرفته است.  در این رتبه بندی، در مقایسه با نتایج اعلام شده در ژانویه ۲۰۱۲، رتبه ۲۳ دانشگاه ارتقا و رتبه ۱۹ دانشگاه تنزل داشته است. ۲ دانشگاه نیز تازه در این فهرست رتبه بندی قرار گرفته اند. بیشترین ارتقا را به ترتیب دانشگاه های علوم پزشکی زاهدان، اراک، علوم توانبخشی، مازندران و کرمان و بقیه الله داشته اند.

جدول رتبه بندی وبومتریکس دانشگاه های علوم پزشکی ایران

ردیف

نام دانشگاه

رتبه جهانی

رتبه کشور

PRESENCE

IMPACT

OPENNESS

EXCELLENCE

1

دانشگاه علوم پزشکی تهران

656

2

۷۴۶

1696

449

656

2

دانشگاه علوم پزشکی شیراز

1390

8

2430

2445

1642

1471

3

دانشگاه علوم پزشکی مشهد

1581

10

2156

3197

1605

1721

4

دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

1893

11

1137

3370

4479

1534

5

دانشگاه علوم پزشکی تبریز

1908

13

5258

4591

1231

1634

6

دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی

2016

17

1746

4602

3898

1187

7

دانشگاه علوم پزشکی کرمان

2242

19

2610

6140

1189

2360

8

دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

3235

28

4663

6372

1827

3653

9

دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

4047

36

4857

6047

5863

2827

10

دانشگاه علوم پزشکی مازندران

4189

38

5490

7899

5410

2168

11

دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی

4213

39

4761

6720

5696

2827

12

دانشگاه علوم پزشکی همدان

4376

41

6637

6259

3854

3990

13

دانشگاه علوم پزشکی یزد

4533

43

1965

6591

4057

5228

14

دانشگاه علوم پزشکی زنجان

4742

48

4649

7347

6222

2920

15

دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله

4884

49

1005

7076

9811

2869

16

دانشگاه علوم پزشکی گلستان

5074

52

5258

8802

5863

2696

17

دانشگاه علوم پزشکی گیلان

5156

55

8793

5519

6459

3517

18

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

5809

61

4791

7719

5273

4603

19

دانشگاه علوم پزشکی اهواز

5816

62

6176

7452

4057

5228

20

دانشگاه علوم پزشکی سمنان

5884

63

8898

8590

7603

2094

21

دانشگاه علوم پزشکی اراک

5896

64

5675

6489

9811

2920

22

دانشگاه علوم پزشکی ارومیه

6020

67

7253

7957

5048

4257

23

دانشگاه علوم پزشکی کردستان

6042

69

8673

7367

9811

2039

24

دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

6453

73

2774

10652

7603

2975

25

دانشگاه علوم پزشکی لرستان

6506

74

5284

4221

9811

5228

26

دانشگاه علوم پزشکی کاشان

6535

76

6342

6078

6756

5228

27

دانشگاه علوم پزشکی بابل

6702

78

2781

8377

9811

3401

28

دانشگاه علوم پزشکی شاهرود

6789

79

5307

9329

4479

5228

29

دانشگاه علوم پزشکی قم

6800

80

850

11406

5273

5228

30

دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان

7800

96

5036

7884

9811

4257

31

دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان

8095

102

9172

7266

8347

4603

32

دانشگاه علوم پزشکی سبزوار

8429

107

8104

8989

6459

5228

33

دانشگاه علوم پزشکی جهرم

8510

110

11558

8053

5863

5228

34

دانشگاه علوم پزشکی ایلام

8588

111

8238

10995

5863

4603

35

دانشگاه علوم پزشکی زابل

9458

120

9756

10830

5863

5228

36

دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد

9762

125

7604

11389

6756

5228

37

دانشگاه علوم پزشکی قزوین

9818

126

9592

9658

9811

4257

38

دانشگاه علوم پزشکی فسا

10254

136

11077

9156

8347

5228

39

دانشگاه علوم پزشکی بوشهر

10703

141

10243

9312

9811

5228

40

دانشگاه علوم پزشکی یاسوج

10807

144

12410

8149

9811

5228

41

دانشگاه علوم پزشکی گناباد

11490

165

9592

11020

9811

5228

42

دانشگاه آزاد تهران پزشکی

11555

168

12507

9507

9811

5228

43

دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی

14096

۲۴۸

11159

14730

9811

5228

44

دانشگاه علوم پزشکی ارتش

16210

۳۲۷

19414

13282

9811

5228

روش های محاسبه کلینیکی داروها در بخش های ویژه

                              

Download

ناهنجاری های مادرزادی: کودکی با شکاف صورت عرضی transverse facial cleft

            

 

 این کودک چینی دارای شکاف وسیعی در صورت خود است به طوری که تصور می شود دو صورت دارد و یا ماسکی به صورت خود زده است. علت این ناهنجاری شناسایی نشده است.

بايد‌ها و نبايد‌هاي تغذيه مبتلايان به HIV

           

مبتلايان به ايدز مي‌توانند هر غذايي را كه ميل داشته باشند، بخورند. در واقع هر چه غذاي سالم و مقوي بيشتري بخورند بهتر است. غذا ممكن است بر اثر باكتري‌ها و ويروس‌هاي مضر، آلوده و مسموم شود. فردي كه چنين غذايي را بخورد، ممكن است مسموم و بيمار شود. از آنجا كه HIV بر سيستم ايمني بدن اثر گذاشته و مقاومت بدن كم مي‌شود، پس افراد آلوده به آن در برابر ميكروب‌ها و باكتري‌ها آسيب‌پذيرتر بوده و بايد از خوردن غذاهاي آلوده پرهيز كنند.
ادامه نوشته

بازآموزی اینترنتی در ارتقا پرستاری موثر است

                      

نتایج یک رساله دکترای پرستاری نشان داد که بازآموزی اینترنتی به لحاظ کمی و کیفی در بهسازی و ارتقا پرستاری موثر است.

علیرضا خاتونی دانشجوی دکترای پرستاری دانشکده پرستاری مامایی تهران در رساله خود برای اخذ مدرک دکترای تخصصی آموزش پرستاری "بهسازی پرستاری به روش آموزش از راه دور" را بررسی کرده است.

به گفته وی آموزش اینترنتی یکی از روش های جدید آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات است که شرایط بی نظیری را برای تدوام آموزش های پرستاری فراهم کرده است.

با توجه به ضرورت بهسازی نیروی انسانی در پرستاری و محدودیتها و چالش های پیش روی روش های سنتی و نیز با در نظر داشتن این مهم که در جهان و به خصوص در کشور ما، آموزش اینترنتی تجربه جدیدی است که هنوز بسیاری از ابعاد و قابلیت های آن نامعلوم است. این پژوهش انجام شد.

این پژوهش 2 بخش کمی و کیفی دارد که به روش ترکیب متوالی انجام شده است در بخش کمی ابتدا موقعیت بهسازی به روش سنتی و اینترنتی در خصوص جوانب مراقبتی درباره بیماری های نوپدید برای 140 پرستار شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد افراد به طور تصادفی ساده انتخاب شدند و به روش تخصیص تصادفی به 2 گروه آموزش سنتی و اینترنتی تقسیم شدند از در هر 2 گروه در قبل و بعد از مطالعه آزمون آگاهی سنجی گرفته شد.

نتایج بخش کمی بیانگر اثربخشی هر 2 روش سنتی و اینترنتی در ارتقای آگاهی پرستاران بودند و میزان تاثیر در هر 2 روش یکسان بود اما میزان رضایت پرستاران از آموزش سنتی بیشتر بود.

در بخش کیفی پرستاران بهسازی اینترنتی را تجربه ای جدید توصیف کردند و در عین حال از موانع و مشکلات آن در کشور شاکی بودند.

سازمان نظام پرستاری

بايد‌ها و نبايد‌هاي دنياي خوراكي‌ها

                

به نظر شما آيا بين يك كالري انرژي از يك ماده غذايي با يك كالري انرژي از يك ماده غذايي ديگر تفاوتي وجود دارد؟ اگر اين موضوع را از نظر تامين انرژي مورد نياز بدن يا ذخيره انرژي در بدن به صورت چربي مورد بررسي قرار دهيم، تنها بيشتر يا كمتر بودن ميزان كالري يك ماده غذايي اهميت دارد و نوع ماده غذايي مهم نيست.

به عبارتي هرچه ميزان كالري يك ماده غذايي بيشتر باشد، انرژي آزاد شده از خوردن اين ماده غذايي در بدن بيشتر بوده و انرژي بيشتري در قالب چربي در بدن ذخيره مي‌شود. بنابراين مي‌توانيم بگوييم اينجا اصلا مهم نيست انرژي آزاد شده در بدن از چه نوع ماده غذايي تامين شده است، اما اگر همين موضوع را از نظر تمايل افراد به خوردن غذاهاي مختلف و تغيير اشتهاي آنها مورد بررسي قرار دهيم، نوع ماده غذايي حرف اول را مي‌زند. جالب است بدانيد كالري دريافتي از مواد غذايي جامد نسبت به كالري‌اي كه از طريق نوشيدن مايعات دريافت مي​شود، بيشتر در ذهن مي​ماند. دانشمندان براي بررسي اين موضوع از تعدادي افراد خواستند در وعده غذايي صبحانه غذاهايي را بگنجانند كه ميزان كالري دريافتي بدن آنها را تا 450 كالري افزايش دهد. نتايج بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد اگر داوطلبان شركت‌كننده در اين تحقيق 450 كالري اضافي را از طريق خوردن غذاهاي جامد دريافت كرده باشند در طول روز در مقايسه با روزهاي ديگر اشتهاي كمتري داشته و ميزان كالري دريافتي بدن آنها در طول روز تا 300 كالري كمتر مي‌شود، اما اگر اين كالري اضافي را با نوشيدن مايعات تامين كرده باشند هيچ تغييري در ميزان اشتهاي آنها ايجاد نمي‌شود.

به اين ترتيب در مجموع، كالري دريافتي بدن آنها در يك روز مقدار زيادي افزايش مي‌يابد. اين يافته‌ها نشان مي‌دهد مغز ما، تنها كالري دريافتي از غذاهاي جامد را ثبت مي‌كند و براساس آن دستوري مبني بر كاهش اشتها صادر مي‌كند. در حقيقت اگرچه ميزان كالري دريافتي بدن در هر دو صورت يكسان است، اما چون بدن معمولا از خوردن غذاهاي جامد لذت بيشتري مي‌برد از دريافت كالري اين گروه از مواد غذايي بيشتر احساس سيري مي‌كند. اين در حالي است كه اگر همان ميزان كالري را از طريق نوشيدن مايعات دريافت كرده باشد، هيچ تغييري در اشتهاي او ايجاد نمي‌شود. اگرچه با اين نوشيدني همان مقدار انرژي در بدن او آزاد شده است. به همين علت است كه شما مي‌توانيد براحتي از نوشيدن يك ليوان نوشابه يا آبميوه صرف‌نظر كنيد و به جاي آن يك ميان وعده غذايي و مقداري آب بخوريد.

پرنيان قربانپور

كارشناس ارشد تغذيه و رژيم‌درماني