نتایج یک رساله دکترای پرستاری نشان داد که بازآموزی اینترنتی به لحاظ کمی و کیفی در بهسازی و ارتقا پرستاری موثر است.

علیرضا خاتونی دانشجوی دکترای پرستاری دانشکده پرستاری مامایی تهران در رساله خود برای اخذ مدرک دکترای تخصصی آموزش پرستاری "بهسازی پرستاری به روش آموزش از راه دور" را بررسی کرده است.

به گفته وی آموزش اینترنتی یکی از روش های جدید آموزشی مبتنی بر فناوری اطلاعات است که شرایط بی نظیری را برای تدوام آموزش های پرستاری فراهم کرده است.

با توجه به ضرورت بهسازی نیروی انسانی در پرستاری و محدودیتها و چالش های پیش روی روش های سنتی و نیز با در نظر داشتن این مهم که در جهان و به خصوص در کشور ما، آموزش اینترنتی تجربه جدیدی است که هنوز بسیاری از ابعاد و قابلیت های آن نامعلوم است. این پژوهش انجام شد.

این پژوهش 2 بخش کمی و کیفی دارد که به روش ترکیب متوالی انجام شده است در بخش کمی ابتدا موقعیت بهسازی به روش سنتی و اینترنتی در خصوص جوانب مراقبتی درباره بیماری های نوپدید برای 140 پرستار شاغل در بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد افراد به طور تصادفی ساده انتخاب شدند و به روش تخصیص تصادفی به 2 گروه آموزش سنتی و اینترنتی تقسیم شدند از در هر 2 گروه در قبل و بعد از مطالعه آزمون آگاهی سنجی گرفته شد.

نتایج بخش کمی بیانگر اثربخشی هر 2 روش سنتی و اینترنتی در ارتقای آگاهی پرستاران بودند و میزان تاثیر در هر 2 روش یکسان بود اما میزان رضایت پرستاران از آموزش سنتی بیشتر بود.

در بخش کیفی پرستاران بهسازی اینترنتی را تجربه ای جدید توصیف کردند و در عین حال از موانع و مشکلات آن در کشور شاکی بودند.

سازمان نظام پرستاری