اصل اختیار و اتونومی در پرستاری
اقدامات پرستاری هنگامی اخلاقی است که بر خواست و تصمیم بیمار مبتنی باشد و با رضایت او به انجام برسد و این نکته مهم از مبنای فکری و فلسفی کرامت انسان منشاء میگیرد.
در ادامه مباحث مربوط به اخلاق پرستاری به موضوع حق انتخاب و اختیار انسان (اتونومی) که به عنوان اولین اصل در اصول اخلاق پزشکی مطرح شده است میپردازیم.
اختیار انسان مبتنی بر کرامت انسان تعریف میشود. بدین معنا که انسان به صرف انسان بودن برخوردار از شأن و منزلتی است که او را از سایر موجودات جهان هستی متمایز میکند کرامت انسان جدای از صفات دیگری مثل سن، نژاد، وضعیت سلامت، تحصیلات، و نظایر آن به همه انسانها تعلق میگیرد.
یکی از مصادیق کرامت و شأن انسان، اختیار اوست. به موجب این امر انسان در امور مربوط به خود قدرت و اختیار تصمیمگیری دارد. البته لازمه این قدرت انتخاب و اختیار برخورداری از اهلیت و صلاحیت تصمیمگیری است.
طبیعی است که یک نوزاد و کودک به خاطر اینکه به بلوغ فکری نرسیده است یا یک بیمار بیهوش به دلیل اینکه در شرایطی است که ظرفیت ذهنی خود را از دست داده، موقتاً قادر به تصمیمگیری در مورد سلامت خود نیست اما این شرایط موجب سلب این حق یا نفی اصل اتونومی نمیشود. در چنین شرایطی مسئولیت تصمیمگیری به نزدیکان او منتقل میشود. بنابراین اهلیت، شرط لازم برای اعمال حق اختیار و تصمیمگیری است.
کاربرد اصل اتونومی و اختیار در پرستاری در قالب اخذ رضایت آگاهانه از مددجو نمود مییابد. رضایت آگاهانه به این معنی است که اقدامات پرستاری هنگامی اخلاقی است که علاوه بر کیفیت و کمیت مناسب و برخورداری از استانداردهای حرفهای بر اساس رضایت و درخواست بیمار برای او انجام پذیرد.
اخذ رضایت آگاهانه مددجو هنگامی به ملاکی اخلاقی تبدیل میشود و به عنوان یک اصل اخلاق حرفهای قلمداد میشود که بر مبنای فلسفه کرامت انسان اصالت را به خواست آگاهانه مددجو بدهد. بدین منظور لازم است که مددجو بداند که اقدام مورد نظر چگونه انجام میشود، چه اثرات و عوارضی دارد، چه هزینهای برای او در بر دارد و چه اقدامات جایگزینی برای آن وجود دارد.
پترنالیسم یا قیممابی نکته مقابل اتونومی است در این حالت پزشک یا پرستار بدون دخالت دادن خواست و ترجیح بیمار کاری را که بنا بر شواهد به صلاح بیمار است برای او انجام میدهند. در این حالت با همه فایده ظاهری که این اقدام برای بیمار دارد چون بر اساس خواست و میل بیمار انجام نشده ارزش اخلاقی لازم را ندارد. مثلاً معرفی مرکزی برای ادامه درمان و مراقبت از بیمار هنگامی اخلاقی تر است که به جای یک پیشنهاد واحد و قطعی، اطلاعات لازم مثل مزایا و کمبودهای مراکز مختلف، هزینههای مربوطه و سایر اطلاعات لازم مطرح شده و تصمیمگیری به عهده بیمار گذاشته شود
یکی از مصادیق بسیار رایج از اصل اتونومی در مراکز خدمات سلامت اخذ رضایت آگاهانه است. رضایت آگاهانه اصولاً به معنی میل باطنی به انتخاب روشها و فرآیندهای درمانی و مراقبتی است. و شکل اخذ آن نکته فرعی است. بنابراین گاهی در فرآیندها و رویههای معمولی و روزمره مثل تزریق داروها و گرفتن علائم همین که بیمار خودش را برای انجام آن رویه آماده کند مثلاً دستش را برای انجام تزریق جلو بیاورد به معنی رضایت به انجام آن عمل است. هر چند که در موضوعات حیاتی مثل عمل جراحی، قطع عضو و سایر موارد مشابه رضایت کتبی ضروری است.
برای انجام مراقبت بر مبنای اخلاق پرستاری در بیمارانی که خود اهلیت لازم برای اخذ تصمیم را ندارند، میبایست رضایت ولی بیمار اخذ شود. با این وجود در مورد کودکانی که هنوز به سن قانونی نرسیدهاند اما قادر به برقراری ارتباط مناسب هستند، بهتر است علاوه بر رضایت والدین برای احترام به شأن انسانی کودک رضایت او را هم جلب کرد.
موارد استثناء نسبتاً زیادی در اخذ رضایت وجود دارد که از آن جمله میتوان به بیماران اورژانس اشاره کرد. در مواردی که وضعیت بیمار بحرانی باشد نباید اقدامات نجاتبخش را به خاطر اخذ رضایت معطل کرد. یا در شرایطی که سلامت افراد دیگری به خطر افتد، مثل خطر انتشار یک بیماری عفونی و مسری، بایستی اقدامات لازم را که به مصلحت جامعه است انجام داد. اما در همین شرایط هم اصول اخلاقی ایجاب میکند که با توضیحات لازم بیمار را نسبت به ضرورت اقدامات توجیه کرد.
با اینکه از نمودهای بارز اصل اتونومی و اختیار رضایت آگاهانه است اما رفتارهای دیگری در پرستاران میتواند نشان دهنده رعایت این اصل اخلاقی توسط آنها باشد. مثلاً در اختیار گذاشتن موارد انتخاب بیشتر که امکان گزینش را به بیمار میدهد از آن جملهاند اینکه بیمار قادر باشد در یک اتاق محل تخت خود را انتخاب کند، یا اینکه برای بیماران امکان انتخاب غذا بر اساس میل و ذائقه او فراهم شود یا اینکه برای او امکان دسترسی به ابزارهای اطلاع رسانی از طریق تلویزیون و غیره فراهم شود. در واقع بیمارستان ما و کار مراقبت ما را اخلاقیتر میکند.
در فرهنگ ما تکریم مهمان جایگاه رفیعی دارد و اگر مددجویان را مهمانان نظام سلامت بدانیم، ادب ایجاب میکند که مهمان را تکریم کرده و اسباب راحت او را بر اساس سلیقه و درخواستش تا حد ممکن فراهم کنیم. هر چه به این هدف نزدیکتر شویم به هدف توسعه اخلاق پرستاری نزدیکتر شدهایم.
صحبت در خصوص اصل اختیار و اتونومی و مصادیق و استثنائات آن زیاد است که در این مختصر نمیگنجد. اما در مجموع میتوان گفت اقدامات پرستاری هنگامی اخلاقی است که بر خواست و تصمیم بیمار مبتنی باشد و با رضایت او به انجام برسد. این امر از مبنای فکری و فلسفی کرامت انسان منشاء میگیرد. در گفتار آینده به شرح و توضیح سایر اصول اخلاق حرفهای خواهیم پرداخت.
عباس عباس زاده
نایب رئیس شورای عالی نظام پرستاری و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان
........::: مدیریت وبلاگ :::........